søndag den 1. juli 2012

weekend, barnebarn, frisør, projekt have og svampebrød

Forleden købte jeg champignoner med opskrift på noget så eksotisk som et svampebrød (en kedelig model, uden sjove svampetyper). Opskriften er nu blevet afprøvet og er fundet værd at dele. Den er let, og resultatet er forrygende!


Svampebrød.
Ingredienser:

7 dl håndvarmt vand
50 g gær
500 g hvede- eller speltmel
200 g fuldkorns hvedemel
200 g grahamsmel
50-100 g solsikkekerner
200 g champignon, hakkede eller i skiver
1 dl rapsolie
2 spskf salt
  
Gæren røres ud i det lunkne vand. Resten af ingredienserne røres i og det hele æltes godt sammen (på maskine - dejen er for lind til håndæltning).
Hæver i skålen ½ time.

Den hævede dej hældes i en form med bagepapir, jeg brugte en lille bradepande. 
Næste gang vil jeg prøve med en rugbrødsform.
Efterhæver i formen ½ time.

Bages derefter ved 175 grader i 45 minutter.

Jeg har i skrivende stund afprøvet brødet med pålæg fra leverpostej til Nutella. Det smager godt altsammen!!!

Jeg overvejer lidt at forsøge med andet fyld i brødopskriften - stegt bacon, måske? 
Måske kunne man lave en slags pølsebrød af det, ved at lægge pølser på langs i formen?

Der fintænkes, mens Rivejernet (mzz Kat) forsøger at bemægtige sig tastaturet. En evig kamp! Sådan et er nemlig dejlig varmt, siger hun.


I går var en priviligeret dag.
Jeg fik nemlig lov at passe ham her hele dagen, mens hans forældre tonsede i IKEA for at købe ind til deres nye bolig. De skulle bl.a. købe børnesikring til skuffer og skabe.
Kan man forstå det?


I dag har været stille og rolig fortrinsvis hjemmedag.

Min frisør fejrede 3 års fødselsdag i hendes 2. salon, så jeg har fået beskåret garnet med 20% rabat. Det var ikke fråds, hverken klipningen eller prisen.

Vel hjemkommet (med nyt hoved) gik jeg i gang med projekt "flyt pressede stauder så de har en chance for at overleve". 
Bedst som det gik allerbedst gik jeg pludselig sukkerkold, med rystelser og det hele. Snuppede en portion havregryn, og fik gjort det påbegyndte færdigt, mens hovedpinen sneg sig ind på mig.

Nu har jeg givet mig og sidder og nyder en kop kaffe med en Dajm fra lageret (kagebagning gør det nødvendigt at have slige gode sager i beredskab)(desværre)(tro mig eller ej, jeg kan normalt sagtens lade det være). 
Har tillige gang i PC, TV (på ældrekanalen) og strikketøj. 
Åh jo, livet er livet værd!

Det har været en dejlig weekend. 
Det er jeg forhåbentlig ikke ene om at synes.

4 kommentarer:

  1. Dit svampebrød lyder meget lækkert - skel helt sikkert prøves også her, hvor vi bager alt vores brød selv.
    Hvordan kan de unge mennesker dog få tanken, at børnesikring er nødvendig - dejlige billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Villads på snart 11 mdr syns i hvert fald godt om at han kan gå i skuffer, skralderum osv - måske er datter og svigersøn bare snerpede ;-)

      Slet
  2. Nam, nam... Lige en opskrift efter mit hoved og vil klart blive afprøvet,
    når jeg igen får held med indsamling af svampe.
    Skøøøøn lille gut og du har bestemt ret.
    Livet er skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til at høre, hvad du får ud af opskriften.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...