fredag den 16. oktober 2015

Mer' om roser. Sådan laver jeg miniroser.



Roser af sugarpaste kan laves på flere måder.


Nøj, hvor det ikke klæder mine fingre at blive forstørret så meget!

Næsten perfekte roser kan laves med udstikkere og temmelig meget tungen-lige-i-munden. De kan blive SÅ flotte, men tager også 15-25 minutter pr. stk at lave (i hvert fald for mig, der absolut kun er glad amatør).


Forskellige størrelser roser på modelleringsunderlag.
Alle roserne er fremstillet som vist i tekst og film.



Metoden jeg viser her er langt hurtigere og lettere.
Den er eneste mulighed til bittesmå roser, men kan også anvendes til de lidt større.

Jeg viser metoden i stillbilleder, men lægger en lille film allernederst. 

Filmkvaliteten kunne være bedre, men hvad kan man vente sig, når filmsapparatet er en telefon og stativet et omvendt glas og en sminketrekant, og når der endda til overflod er begrænsning på hvor stor en film jeg må uploade her?

Redskaber:


Fra oven:
  • Ganske almindelig lineal
  • Rulleskærer (en god, skarp kniv kan sagtens anvendes. Rulleskæreren er bare så dejlig at arbejde med)
  • Ball-værktøj (det her er absolut billigste kvalitet, til gengæld nærmest uundværlig)
  • Rullepind (Ikke supernødvendig. Man kan rulle med kagerulle, flaske, glas - men jeg er nu forfærdelig glad for mine rullepinde, som jeg har i flere størrelser)
  • Lille saks (helt almindelig broderesaks, som bor i kassen med kageværktøj sammen med bl.a. en rosensaks som også KUN anvendes til sukkerarbejde)


Til bearbejdning anvender jeg dels mit trofaste bageunderlag (til udrulning og udstikning/-skæring), dels et modelleringsunderlag (ca 12x15 cm), som er en (i det her tilfælde) fast skumplade. Modelleringsunderlag kan være mere eller mindre fast/blødt.




Og skal vi SÅ komme  i gang!!!


Dette er en valnøddestor klump sugarpaste (sukkermodelleringsmasse). 
Rosen kan for den sags skyld også laves i Cernit eller Fimo, 

men så vil jeg ikke anbefale nogen at fortære den.
Jeg anbefaler at man ælter en portionTylose i massen. 

Tylose gør sugarpaste mere smidigt at arbejde med, 
men får det også til at tørre hurtigere. De færdige emner bliver hårdere.
Googlesøg 'tylose' og få mere a vide. Ikke rigtig om tylose som sådan, men 117 steder hvor det kan købes....

Klumpen rulles ud (til 1-1½ mm's tykkelse) og skæres i strimler.
Linealen er kun med for at kunne skære lige, størrelsen af strimlerne er ikke så væsentlig.


Lad strimlerne hvile nogle minutter, så de tørrer lidt.
Med ballværktøjet laves 'blonder', hulede halvcirkler.
Jeg har ikke helt ventet længe nok, derfor er der et hul i halvcirkel nr. 2 til venstre for værktøjet.


Vigtigt:
Vend den færdige strimmel, så 'bulerne' kommer opad.

Strimlen rulles sammen som vist.
Krøl den lidt, puf den og muf den, det bliver rosen kun mere livagtig af.


Til sidst samles bunden af rosen.
'Stilken' fremkommer ved at jeg ruller rosens basis tæt for at få samlet selve blomsten.

Stilken klippes af med en saks. Saksen samler rosens bund perfekt!






De færdige roser kan bruges .... øh, ikke til ret meget. Og slet ikke til noget fornuftigt.

Jeg har brugt dem til små bitte buketter eller blomsterbede på kager.
De ser så søde ud!




2 kommentarer:

  1. Fascinerende... Imponerende! Finmekanik for kagekyndige. Der rækker mine evner ikke... Jeg er bedre til at ælte til franskbrød!
    Men jeg kan følge tanken om at fordybe sig og slappe af med.... At produktet kan bruges til noget er da ren win win....

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg plejer at sige: Hvis ikke det var spiselige ting jeg modellerede, tør jeg slet ikke tænke på kommentarerne!
      Samtidig kan jeg rigtig godt lide tanken om at lave små 'kunstværker', der netop IKKE skal bestå. Lidt ligesom at lave is- og sandskulpturer.
      Og musikstykker. De består kun, mens man hører dem.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...