onsdag den 18. november 2015

Landlivets glæder



Sådan ser det ud, når hund og kat har fået en idé om at der er små, pelsede gæster i skraldeskabet.


Vi har prøvet det før. 
Der er lige nøjagtig lidt for meget slip langs vandrørene, den rene motorvej for mus.



Nu får det skab lov at stå katteåbent natten over, derefter bliver der sat fælder derind. 
Den ene skabsdør forbliver lukket, ellers flår hunden hele gulvet op derinde.





- og sådan her ser det ud, når de vores trofaste vagtdyr opdager en fotograf....





For nogle måneder siden var det værre, der havde vi rigtige rotter indenfor.... i bryggerset, hvorfra der er direkte adgang til køkkenet.

Beviset ses herunder:




De modbydelige kræ gik IKKE i de af rottemanden udleverede fælder, ligemeget hvor lækkert de blev anrettede, med rosiner, pølse og andet guf. 


De foretrak hundetørfoder, som de gnavede direkte ud af posen (kattetørfoderet i posen ved siden af var til gengæld inderligt uinteressant).



På grund af det nære slægtskab med køkkenet turde jeg ikke fjerne hundetørfoderet - tænk hvis kræene begyndte at gå i køkkenet i stedet.....
Jeg fandt heldigvis aldrig rottehmhm'er andre steder end i et hjørne af bryggerset - men rotter er knap så urenlige som andre gnavere, de har faktisk aftrædelsesområder, så fraværet af sorte dimser kan ikke helt bruges som bevis.



Hunden nedlagde dengang to fuldfede rotter indendørs, den tredje (og sidste) snuppede han udenfor. 
Én dag forsøgte jeg at få katten til at tage en, jeg havde opdaget på fri pote. 
Men ak og ve, kat og rotte næsten fløj lige hurtigt hver sin vej,  og det gik stærkt!
Desværre mødte hunden en uventet forhindring, ellers havde han taget den. 

Den gamle hund er super hurtig, når det gælder den slags jagt.
Dette er en gnaversirene, et apparat der udsender en meget kraftig (og for gnavere ulideligt irriterende) ultralyd.
Vi har den på et tænd/slukur, så den kører det meste af natten, dog ikke hele tiden.
Hvis hunden kan høre den, skal han også have lidt fred for den ind imellem!

Den har faktisk haft pause nogle uger, men nu er den i fuld gang igen.







Dagens anden nyhed er af de gode, nemlig at den lidt dumpede bil, vores campingvognstrækker, i dag er blevet lovliggjort, synet og har fået sin køretilladelse tilbage.

Og lillefar er blevet lidt rolig igen. 
Det er i grunden slet ikke så galt.


Det er ikke sådan en vi trækker campingvogn med.

Min mor havde én magen til den på billedet (en Renault4) da jeg fik kørekort.
Det var den første bil jeg kørte rigtig meget i (mimre, mimre).

Hvis nogen tror 2cv duver i svingene, har de ikke set en Renault4!
Den var skøn at køre i!!!
Desværre ses de næsten aldrig mere.
Formentlig fordi det var nogle tyndvæggede blikæsker.
Der er nok kun sideruder og hjul tilbage af dem.






8 kommentarer:

  1. Rotter har vi heldigvis aldrig haft. Det, vi troede, var en rotte blev bestemt til at være en halsbåndsmus (den er stor som en rotte) på efterladenskaber. Til gengæld har vi haft mus hvert evigt eneste år, siden vi købte hus for 11 år siden. Undtagelsen var sidste år, hvor naboens kat besluttede sig for at flytte ind i vores garage. Den er nu flyttet på landet og jeg frygter vinteren.
    Men mus igen i år og jeg har et godt kort på hånden for anskaffelse af kat. Og DET er en rigtig god ting :-)
    Vi havde også sådan en alarm installeret - som "rottefangeren" grinede højlydt af!! Min papsøn kunne i øvrigt høre om den var tændt, når han stod i indkørslen, så mon ikke hunden i alt fald også kan??
    GOD JAGT :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi ved heller ikke, om alarmen virker.
      Men har den holdning at hvis nu den virker er det et dumt sted at spare nogle få hundrede kr.
      Jeg er helt enig mht. anskaffelse af en kat.
      Et hus uden kat er ikke komplet!

      Slet
  2. Ja de uønskede "husdyr" her er vi plaget af mus i skunken oppe på førstesal, jeg har prøvet alt, men når marken er høstet kommer de kort tid efter. Sidste år så jeg en udsendelse i tv. Her fortalte de, at man skulle fange musene inden de gik ind. Så jeg har to rør, grå kloakrør liggende på de steder hvor vi tror de går ind, der er musegift, det der må bruges udenfor. Og det virker, jeg tjekker rørerne hver dag. God fangst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi turde ikke lægge gift for rotterne, fordi de var inde (men deres adgangsvej er sidenhen blevet muret til).
      Chancen for at skulle dele hus med en fhv. rotte på et utilgængeligt sted var for stor og for ildelugtende.
      Men med en kat, der åbenbart er bange for dem kan jeg godt blive lidt bekymret for fremtiden, som på sigt bliver uden hund (og han er 11 år, det gamle dyr).
      Skidt, om ikke andet kan vi måske kunne låne en hund et sted. Man har vel sin lokalgruppe på 'Fjæsen' for at kunne bruge den!
      Ellers en god idé med kloakrørene. Den lagrer jeg lige...

      Slet
  3. Adrwrg... Rotter... Vi har heldigvis kun en gang haft/opdaget nogen her og det var en unge der gik i fælden ret hurtigt.
    Mus har vi indtil videre kun opdaget på togt ved foderpladsen... og Erik har serveret 4 for de selvinviterede katte....
    Godt bilen gik gennem syn uden anmærkninger.. Vores skal ud til alm tjek og montering af vinterdæk.
    Sådan en Renault kørte min onkel i i maaaaange år. Far holdt sig til vw.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den første af de tre jagttrofæer var lidt lille, det var de to næste ikke. Men de har også levet godt, med 10 kg hundefoder á la carte.

      Vi boede ud til Øresund, og det tætte naboskab med havvandet var ikke godt for biler.
      De rustede på rekordtid.

      Slet
  4. Puha. Rotter har vi vist heldigvis ingen af, men vi har mus i snesevis. Jeg vil nu næsten også hellere have 100 mus end én rotte.
    Åhja - Renault 4 - den havde jeg da helt glemt, men den var meget almindelig i billandskabet engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har haft rotter i nærheden to gange (første gang er 25 år siden, dengang vi havde høns).
      Begge gange har jeg undret mig over at jeg ikke tænkte tanken '¨ROTTE' noget før, for set i bakspejlet var der helt tydelige tegn.
      Forhåbentlig får jeg aldrig mere brug for at tænke den tanke!

      Jeg er lidt bilnostalgiker, og lever sammen med en næsten nørd. Det SKAL gå galt!!!!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...